The authors have selleck no conflict of interests to declare. “
“Invasive fungal infections from febrile neutropenia are associated with significant cost and mortality. The mainstay of treatment
has been liposomal amphotericin B, however, echinocandins and azoles have shown promise as alternative treatments. Data on clinical efficacy exist, however, data incorporating pharmacoeconomic considerations are required in Turkey. The aim of this study was to investigate the cost effectiveness of caspofungin vs. voriconazole in empiric treatment of febrile neutropenia in Turkey. A decision analytic model was utilised, built upon two randomised-controlled trials and supplemented with expert panel input from clinicians in Turkey. A five-point composite outcome measure was utilised and sensitivity analyses were performed to demonstrate the robustness of the model. The base case scenario resulted in caspofungin being preferred by TL2,533, TL29,256 and TL2,536 per patient treated, successfully treated mTOR inhibitor patient and patient survival, respectively (approx. USD1414, 16 328 and 1415); sensitivity analyses did not change the outcome. Monte Carlo simulation highlighted a 78.8% chance
of favouring caspofungin. The result was moderately sensitive to treatment duration and acquisition cost of the antifungal agents compared. This is the first pharmacoeconomic study comparing caspofungin to voriconazole within Turkey, resulting in an advantage towards caspofungin. The study will aid in formulary decision-making based on the clinical and economic consequences of each agent in the Turkish health care setting. “
“Eine frühe antimykotische Intervention kann helfen, invasive Mykosen erfolgreich zu therapieren.1 Für eine Gruppe von Patienten mit hohem Risiko für eine Pilzinfektion wurde in den letzten Jahren eine Aspergillus-wirksame antimykotische Prophylaxe etabliert. Ebenso wurden die diagnostischen Möglichkeiten verbessert. Die Sensitivität des Galactomannan (GM)-Tests wurde verbessert, und auch zum Nachweis von Glucan, einem Polysaccharid der Pilzzellwand, steht mittlerweile ein Testverfahren
zur Verfügung. Dies kann helfen, frühe, diagnostisch gestützte Therapieansätze zu entwickeln. Die Aspergillus-PCR, eine weitere sensitive Methode, wird nun international standardisiert und ob ihres sinnvollen Einsatzes Ponatinib nmr geprüft. Weiterhin findet die Strategie der empirischen Therapie bei Fieber in Neutropenie häufig Anwendung, wenn kein Keimnachweis möglich ist. Sowohl diese empirische Strategie als auch die diagnostisch gestützte antimykotische Therapie tragen dazu bei, den Einsatz von Antimykotika gezielter zu steuern. Diese Strategien stellen Alternativen zu einer prophylaktischen, und damit sehr frühen und breiten Anwendung systemischer Antimykotika dar. Die Möglichkeiten und die aktuelle Studienlage zur empirischen und diagnostisch gesteuerten Therapie sollen im Folgenden dargestellt werden.